INSPECTORATUL ŞCOLAR AL JUDEŢULUI DÂMBOVIŢA
OLIMPIADA DE GEOGRAFIE
ETAPA
JUDEŢEANĂ – Târgovişte, 3 martie 2012
PROBA TEORETICĂ
CLASA a XI-a
Toate
subiectele sunt obligatorii.
Se
acordă 10 puncte din oficiu.
Timpul
efectiv de lucru este de 3 ore.
SUBIECTUL I (14
puncte)
1. Explicaţi impactul
despăduririlor/defrişărilor din Peninsula India asupra mediului şi asupra
regimului de scurgere a apei. (4p)
2. Factorii
geoecologici abiotici primari sunt cei care s-au manifestat încă din momentul
formării Pământului ca planetă. Enumeraţi şase dintre aceşti factori abiotici
primari.(3p)
3. Având în vedere flora spontană şi procentul foarte mare
al endemismelor în insule, rezolvaţi cerinţele de mai jos:
a. Explicaţi
procentul foarte mare al endemismelor în insulele Oceanelor Indian şi Pacific,
având în vedere flora spontană. (2p)
b. Numiţi cinci
insule cu procentul foarte mare al endemismelor din Oceanele Indian şi Pacific.
(2,5p)
4. Limita pădurii urcă sau coboară, atât în latitudine
(spre poli) cât şi în altitudine (spre vârful munţilor). Enumeraţi cinci
factori care determină aceste modificări. (2,5p)

SUBIECTUL II (35
puncte)
Harta de mai sus
prezintă tipuri de medii geografice pe Glob.
1.Precizaţi denumirea tipurilor de mediu marcate
pe hartă cu cifre de la 1 la12 (12p)
2. Pentru tipul de mediu marcat, pe hartă, cu cifra 11, menţionaţi :
a. trei caracteristici
climatice;
b. trei aspecte reprezentative ale vegetaţiei;
c. două specii faunistice
reprezentative şi adaptările lor la mediul de viaţă ;
d. o caracteristică a învelişului de
sol;
e. un efect negativ al
activităţilor umane asupra acestui tip de mediu. (10p)
3. Pentru mediul marcat, pe hartă, cu cifra 6:
a. explicaţi
frecvenţa mare a mamiferelor erbivore şi carnivore ;
b. menţionaţi
cinci caracteristici ale arborilor ;
c. descrieţi
impactul antropic asupra mediului natural ;
d. precizaţi două activităţi
antropice prin care presiunea umană se evidenţiază în acest tip de mediu. (10p)
4. Pentru insula
indicată pe hartă cu litera A menţionaţi tipul de hazard natural declanşat
în anul 2011 şi influenţele sale în desfăşurarea traficului aerian la nivelul
continentului european. (3p)
SUBIECTUL III (25 puncte)
Referitor la conservarea şi protecţia
mediului natural rezolvaţi următoarele cerinţe :
1. Precizaţi :
a. două măsuri menite să asigure păstrarea şi ameliorarea
calităţii mediului ; (2p)
b. patru arii protejate, cele mai întinse, de pe
Glob ; (4p)
c. şase parcuri naţionale din România ; (6p)
2. Pe baza
cunoştinţelor acumulate şi în urma analizei imaginilor de mai jos referitoare
la Parcul Naţional Yellowstone, precizaţi :
RAYV AD

![]() |
a. patru fenomene naturale din acest Parc Naţional (4p)
b.
două elemente faunistice, ocrotite de lege/monumente ale naturii (2p)
c.
importanţa Parcului Naţional Yellowstone la nivel naţional şi mondial. (3p)
3. Analizaţi imaginea de mai jos, în care este
reprezentat un hazard natural.
Precizaţi:
1.
elementele
marcate cu A şi B;
2.
un factor care determină declanşarea
prăbuşirilor în masă;
3.
o consecinţă cu impact economic. (4p)
SUBIECTUL IV
(16 puncte)
1. Analizaţi citatul de mai
jos :
<<Asistãm deja la apariţia modelului omului global (“robotul jovial”
cum l-a numit Wright Mills), care poartã jeanşi Levis şi bluze Lacoste, pantofi
Adidas, foloseşte ceasuri Swatch, urmãreşte CNN la un televizor Samsung,
mãnâncã la McDonald’s, bea Coca-Cola şi se distreazã într-un bar karaoke…>> (Geografie, manual pentru clasa a XI-a, Ed.Humanitas, 2006)
a. Precizaţi procesul la care face referire citatul de mai
sus. (1p)
b. Enumeraţi 4 factori care stau la baza situaţiei actuale
privind omul global (2p)
c. Explicaţi 4 dintre efectele procesului globalizării (2
negative şi 2 pozitive), asupra statelor în dezvoltare. (4p)
2. Gruparea regională a mai multor state a dus la formarea
ansamblurilor/blocurilor regionale, în ideea coeziunii, unităţii şi
solidităţii.
a. Precizaţi câte un ansamblu/bloc regional economic pentru
fiecare dintre continentele : America de Nord, Asia şi Europa (1,5p).
b. Pentru fiecare dintre aceste blocuri menţionate, mai
sus, enumeraţi trei criterii care au stat la baza conturării lor (4,5p)
c. Pentru fiecare ansamblu/bloc
regional precizaţi două state componente.
(3p)
Se acordă 10 puncte din oficiu.
OLIMPIADA DE GEOGRAFIE
ETAPA
JUDEŢEANĂ – Târgovişte, 3 martie 2012
PROBA TEORETICĂ
CLASA a XI-a
BAREM DE EVALUARE ŞI NOTARE
SUBIECTUL I (14 puncte)
1. Pentru explicarea corectă a impactului defrişărilor asupra mediului şi
asupra regimului de scurgere a apei se acordă următorul punctaj :
În Peninsula
India cu sezoane alternante (0,25p),
ploios şi secetos (0,25p), cu
populaţie densă (0,25p) şi terenuri
agricole reduse (0,25p) s-a tecut la
defrişarea până la suprimarea totală a micilor suprafeţe forestiere fapt care a
condus la extinderea aridizării (0,50p). Tăierea pădurii pentru diferite folosinţe,
legată de obţinerea de terenuri agricole (0,50p),
a condus la eliminarea într-o mare măsură a posibilităţii reţinerii
precipitaţiilor (0,50p) şi la
modificarea regimului de scurgere a apei (0,50p),
fapt care a favorizat accelerarea regimului de scurgere a apei şi de aici
modificarea unor elemente ale mediului prin schimbările produse în peisaj şi în
calitatea acestuia (0,50p),
încetarea funcţiilor pădurii, modificarea caracteristicilor vântului, a
ecosistemelor şi creşterea gradului de uscăciune(0,50p). Total 4p
2.Pentru
enumerarea corectă a celor şase factori
geoecologici abiotici primari se acordă 3p:
pulberea stelară era partea minerală la care s-a adăugat materia ce alcătuia
Pământul, radiaţia solară, roca, apa,
mişcarea de rotaţie, mişcarea
de revoluţie.
(6x0,5p=3p) Total 3p
3.a.
În toate aceste insule s-au păstrat specii care au dispărut de mult de pe
continente (0,50p), s-au format de
asemenea şi specii endemice noi care, din pricina izolării geografice(1p),
nu s-au putut răspândii pe continentele vecine (0,50p). (2p)
b. Insulele :
Madagascar, Noua Caledonie, Noua Zeelandă, Hawaii, Noile Hebride (2,5p)
Total 4,5p
4. Pentru
enumerarea corectă a celor cinci factori se acordă 2,5p : caracteristicile geomorfologice ale substratului,
condiţiile edafice, acţiunea stratului de zăpadă, activitatea omului, vântul .
Total 2,5p
SUBIECTUL II (35 puncte)
1. 1-mediul subtropical (mediteraneean) (1p)
2- temperat
rece al pădurilor de conifere (1p)
3-
temperat-oceanic (1p)
4- savană (1p)
5- savană (1p)
6- savană (1p)
7-păduri musonice (1p)
8 - păduri musonice (1p)
9 -păduri musonice (1p)
10 -mediul
etajelor montane (1p)
11- savană (1p)
12- tropical-deşertic (deşerturi tropicale)
(1p)
Total 12
puncte
2.
Pentru fiecare răspuns corect,
corespunzător cerinţelor, se acordă următorul punctaj :
a. trei caracteristici climatice (3p)
b. trei aspecte reprezentative ale vegetaţiei (3p)
c. două specii faunistice (2p)
d. o caracteristică a învelişului edafic (1p)
d. un efect negativ al activităţilor umane asupra mediului (1p)
Total 10 puncte
3. Pentru fiecare răspuns corect,
corespunzător cerinţelor, se acordă următorul punctaj :
a. pentru menţionarea ideii
că mamiferele erbivore au o frecvenţă mare datorită ierburilor de savană, care
constituie o sursă de hrană abundentă (0,50p)
şi pentru menţionarea faptului că
erbivorele reprezintă resursa de hrană pentru mamiferele carnivore (0,50p). (1p)
b.pentru precizarea corectă a
cinci caracteristici ale arborilor se acordă (5p)
Exemple de caracteristici : arbori
cu frunze mici, aspre, ce cad în anotimpul secetos şi cu tulpini cortorsionate,
cu noduri, acoperite cu coajă groasă, crăpată, care-i fereşte de secetă şi foc.
c. Se acordă 1p
pentru prezentarea ideii că impactul antropic se face prezent prin incendieri
ale ierburilor uscate, prin irigaţii pe suprafeţe mici (1p). (2p)
d. Dintre activităţi se practică o agricultură de
subzistenţă (1p), solurile fiind
puţin fertile, motiv pentru care creşterea extensivă a animalelor este o
practică mai importantă decât cultura plantelor (1p). (2p)
4.Se acordă 0,5p
pentru identificarea tipului de hazard şi 2,5
puncte pentru detalierea impactului
pe care l-a avut asupra transporturilor aeriene. (3p)
Total 35 puncte
SUBIECTUL III (25 puncte)
Se acordă 25
puncte pentru răspunsul corect şi complet
b.printre
cele mai întinse 4 arii protejate de pe Glob se înscriu: Groenlanda (97
milioane de ha) (1p), Wood Buffalo
(4,5 milioane de ha) (1p), Gates of
the Arctic (3,36 milioane de ha) (1p),
Kalahari- Gemsbok (peste 2 milioane de ha) (1p),
Etosha (peste 2 milioane de ha), Kafue (peste 2 milioane de ha). Se acceptă oricare 4 exemple dintre cele enumerate. (4p).
c.Se acceptă oricare 6 exemple, corecte, de
Parcuri Naţionale din România (6p)
b. Pentru menţionarea
corectă a două elemente faunistice se acordă 2p
Exemple de elemente faunistice ocrotite
de lege : bizonul, ursul grizly, elanul.
c. Pentru explicaţia : Parcul Naţional Yellowstone a
fost înfiinţat în anul 1872, fiind cel mai vechi parc naţional din lume (1p). Parcul cuprinde văi adânci cu
frecvente sectoare de canioane, masive împădurite, platouri întinse cu aspect
selenar, lacuri, emanaţii vulcanice, gheizere (peste 300), vulcani noroioşi,
vârfuri înalte, cascade, izvoare termale (peste 10.000), ”păduri
pietrificate”, o floră şi o faună desosebită şi elemente rare. Se acceptă şi
orice altă formulare corectă (2p). (3p)
3. Se acordă 4 puncte, câte 1 puncte pentru fiecare
răspuns corect:
A –
zona de desprindere a materialelor (1 p) ; B – materiale
deplasate prin prăbuşire (1p).
fenomenul de îngheţ-dezgheţ (1p).
distrugerea căilor de comunicaţie (1p);
SUBIECTUL IV (16 puncte)
1. a. globalizare/mondializare
(1p)
b.Se acordă câte 0,5 puncte pentru oricare 4 factori enumeraţi (2p).
Exemple de factori : descoperirile
geografice, internaţionalizarea firmelor, dezvoltarea comunicaţiilor,
utilizarea limbii engleze etc.
c. Se acordă câte 1p pentru fiecare efect pozitiv şi negativ explicat corect
(4p)
2. a.Se acordă câte 0,5 puncte pentru fiecare ansamblu economic specificat corect (3x0,5p=1,5p)
b.Se acordă câte 0,5 puncte pentru
fiecare criteriu menţionat corect. (3x3x0,50p=4,5p)
c.
Pentru fiecare stat menţionat corect, component al ansamblului/ blocului regional precizat mai sus, se acordă 0,50
puncte (3x2x0,50p=3p).
Se punctează
oricare alte formulări /modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.
Se acordă 10 puncte din oficiu.
Timpul efectiv de lucru este de 60
minute
Subiectul
IV (12 puncte)
SUBIECTUL I (20 puncte)
OLIMPIADA DE GEOGRAFIE
ETAPA
JUDEŢEANĂ – Târgovişte, 3 martie 2012
PROBA PRACTICĂ SCRISĂ
CLASA a
XI-a
·
Toate subiectele sunt
obligatorii
·
Se acordă 10 puncte din
oficiu
Timpul efectiv de lucru este de 60
minute
SUBIECTUL I (20 puncte)
Analizaţi imaginile de mai jos (fig. 1 şi 2)
Fig. 1. Vulcana de Sus, 2009
Fig. 2. Pucheni, 2010
Precizaţi:
1. denumirea hazardului exogen;
2.
categoria (procesul) în care este încadrat;
3. trei cauze naturale potenţiale pentru producerea
acestui hazard;
4. trei cauze antropice declanşatoare ale acestui
hazard;
5. două forme de
relief din judeţul Dâmboviţa unde este posibilă producerea acestui hazard;
6. trei
efecte negative ale hazardului pentru mediul geografic local şi trei pentru
societatea omenească locală;
7. cinci măsuri de prevenire sau de frânare a hazardului.
SUBIECTUL II ( 28 puncte)
1. Având în
vedere că activităţile umane modifică compoziţia aerului atmosferic şi faptul
că municipiul Târgovişte are funcţii complexe: industrială, comercială, de
transport rutier şi feroviar; universitară, culturală, administrativă şi
totodată o densitate a populaţiei de 1893.59 loc/km²
(2008) precizaţi: patru surse de poluare atmosferică şi pentru fiecare sursă
specificaţi doi compuşi chimici/elemente nocive
2. Condiţiile meteorologice din
ultima perioadă a acestui an au influenţat creşteri ale stratului de zăpadă şi
în judeţul nostru. Analizaţi acest fenomen şi răspundeţi corect cerinţelor:
a. enumeraţi
patru hazarduri climatice declanşate în ultima perioadă pe teritoriul judeţului
nostru;
b.
specificaţi un hazard exogen posibil să se declanşeze în regiunile montane dâmboviţene în acestă
perioadă de timp, având în vedere cantităţile mari de zăpadă înregistrate;
c.
prezentaţi un hazard hidrologic posibil, pe râurile Ialomiţa şi Dâmboviţa,
odată cu creşterea bruscă a temperaturii aerului în spaţiul dâmboviţean;
d. precizaţi
patru efecte ale hazardului hidrologic, posibile de-a lungul văii râului Ialomiţa,
asupra mediului geografic în aval de oraşul Târgovişte.
SUBIECTUL III (30 puncte)
Analizaţi imaginea de
mai jos (fig. 3). Răspundeţi
următoarelor cerinţe:
a. Apreciaţi
modul de depozitare a deşeurilor şi identificaţi patru tipuri de deşeuri care
apar în imagine;
b. Numiţi patru componente ale mediului ce sunt afectate prin depozitarea
acestor deşeuri;
c. Precizaţi două consecinţe/urmări, în
mediul geografic local, care pot apărea în situaţia dată;
d. Propuneţi două măsuri de remediere a unor astfel de
situaţii.
Fig. 3 Groapa de gunoi Şotânga, 2007
Analizaţi imaginea alăturată (Fig.4). Răspundeţi la următoarele cerinţe:
a.
Explicaţi problema de mediu identificată în figura 4.
b.
Menţionaţi trei efecte potenţiale asupra
componentelor mediului înconjurător.
c.
Menţionaţi două areale la nivelul judeţului Dâmboviţa
unde ar fi posibilă producerea problemei de mediu identificată în imaginea dată
(Fig. 4).
Fig. 4. Moreni , 2010
Total test 90 puncte + 10 puncte din oficiu= 100 puncte
OLIMPIADA DE GEOGRAFIE
ETAPA
JUDEŢEANĂ – Târgovişte, 3 martie 2012
PROBA PRACTICĂ SCRISĂ
CLASA a XI-a
BAREM DE EVALUARE ŞI NOTARE
SUBIECTUL I (20 puncte)
1. alunecare
de teren – 2p,
2.
hazard
geomorfologic – 2p;
3. 3p pentru oricare 3
cauze naturale potenţiale(1px3). Exemple de cauze naturale:
-relief înclinat: versanţii
munţilor, dealurilor, teraselor;
-alcătuirea litologică: în
substrat există roci impermeabile precum argile, marne;
- lipsa vegetaţiei arborescente
protectoare;
- surplusul de umiditate provenită
din ape subterane sau precipitaţii;
4. 3p pentru oricare trei cauze antropice
declanşatoare(1px3). Exemple de cauze antropice:
-
construcţii realizate pe versanţii care provoacă dezechilibrarea straturilor
- defrişarea
- aratul în lungul pantei
- excavaţii
- transport intens
5. 2p pentru oricare două forme
de relief enumerate corect (1px2). Exemple de forme de relief: munţi, dealuri,
maluri ale râurilor etc.
6. 3p pentru oricare trei efecte
negative, asupra mediului geografic local, ale hazardurilor, cu referire la
relief, vegetaţie, pânza freatică (0,5x3), şi pentru oricare trei efecte
negative, asupra societăţii omeneşti locale, ale hazardurilor (Exemple:
distrugerea aşezărilor umane, a căilor de comunicaţie, terenurilor agricole
ş.a.) (0,5px3)
7. 5p pentru oricare cinci măsuri de
prevenire dintre: împăduriri, eliminarea surplusului de umiditate prin
canalizări subterane şi de suprafaţă, păşunat raţional, amenajarea albiei
râurilor, plantaţii de viţă de vie/ pomi fructiferi /salcâmi etc. (1px5).
SUBIECTUL I (28 puncte)
Se acordă 28 puncte astfel:
1. Pentru patru surse de poluare atmosferică se acordă 4p (4x1p=4p) ,iar pentru specificarea a
doi compuşi chimici/elemente nocive pentru fiecare sursă de poluare precizată
se acordă 8 p (4x2x1p=8p)
Exemple de surse de poluare şi compuşi chimici/elemente nocive pentru
fiecare sursă de poluare: uzinele siderurgice (pulberi, gaze etc ), fabrici
chimice( compuşi de fluor, clor, sulf etc), circulaţia autovehiculelor( particule de carbon şi
hidrocarburi), arderea diferitelor produse (deşeuri, fumul de ţigară, fumul
eliberat de centralele de apartament etc.)
2. a.
Pentru enumerarea celor patru hazarduri climatice se acordă 4p. Exemple de hazarduri: viscolul,
vânt puternic, valurile de frig, ninsori abundente etc.
b. se acordă 2
puncte pentru avalanşe
c.se acordă 2 puncte pentru inundaţii, viituri
d. se acordă 8
puncte (4x2p=8p) pentru prezentarea celor patru efecte. Exemple de efecte:
calitatea apei modificată, gospodării inundate, terenuri agricole afectate, căi
de comunicaţii afectate (drumuri, căi ferate, poduri), reţeaua electrică
distrusă complet sau avariată, suporţii conductelor de gaze ce traversează râul
dizlocaţi sau rupţi etc .
SUBIECTUL III (30 puncte)
Se acordă 30 puncte astfel:
- depozitare neconformă (2p) şi 8 p pentru precizarea corectă a celor patru tipuri de deşeuri: deşeuri metalice (2p), din lemn
(2p), resturi menajere (2p), hârtie (2p), textile, din plastic;
- 8p pentru patru dintre
componentele mediului afectate de aceste depozite : componenta
edafică/învelişul de sol, pânza freatică, apa curgătoare din vecinătate,
vegetaţia, calitatea aerului. (4 x 2p =8p);
- 6p pentru două consecinţe
precizate corect (2X3p=6p);
- 6p pentru precizarea celor două
măsuri viabile (2X3p=6p);
SUBIECTUL IV (12 puncte)
Se acordă 12 puncte astfel:
a.
2 puncte : poluarea cu petrol datorată exploatărilor etc.
b.
6 puncte: distrugerea vegetaţiei (2p);
distrugerea solului/degradarea terenului (2p); afectarea pânzei freatice (2p)
c. 4 puncte: Se
acceptă denumirea a două unităţi de relief (exemple: Piemontul Getic,
Subcarpaţii Ialomiţei) sau menţionarea unor centre de exploatare petrolieră
(ex: Moreni,Ocniţa, Dragomireşti, Măneşti, Ludeşti, Valea Mare etc.) sau şi
unităţi de relief şi centre de exploatare.
Se punctează oricare alte formulări /modalităţi de rezolvare corectă a
cerinţelor.
TOTAL TEST
90 PUNCTE + 10 PUNCTE DIN OFICIU = 100 PUNCTE