În
lumea mirifică a Cheilor Dâmbovicioarei, unde tăcerea a pus stăpânire
pe crestele înălțate din veșnicie spre seninul cerului se stinge în
adâncimea văii, tulburată de vuietul apelor cristaline, nu departe de
vatra satului ale cărei case se înșiră salbă pe malul stâng al râului,
se află, dăltuită în calcarul munților, Peștera Dâmbovicioara.
Învăluită
în aura unei legende locale, peștera ar fi locașul unui pustinc care,
subjugat de frumusețea fără seamăn a plaiurilor muscelene, a viețuit
acolo, vreme îndelungată, amintirea lui stăruind în memoria
localnicilor. Nu întâmplător, imaginația atât de fertilă a poporului,
asociind formele concrețiunilor naturale din interiorul peșterii cu
presupusul cadru ambiental al sihastrului, le-a "botezat", cu un
remarcabil simț plastic: "altarul", "patul", "cuptoarele pustnicului",
"salonul", "biblioteca", "hornurile", "sala dantelelor", iar prin
extindere, cu referiri la cadrul natural specific zonei: "sala
liliecilor", "cerbul", "'țapul", "berbecul", "pielea șarpelui", "aripa
de vultur", "bârlogul ursului" etc.
Călător
pasionat pe plaiurile de legendă ale "României Pitorești", Alexandru
Vlahuță, descriind, la începutul secolului XX, inegalabilele priveliști
din ținutul Muscelului, insistă, asupra măreției și frumuseții
locurilor: "Din Rucăr plecăm călări la Dâmbovicioara. Șoseaua se urcă în
coturi mari, trăgănate , peste grebenii stâcoși ai Scărișorii având în
stânga zidul de piatră al muntelui, în dreapta - desfășurarea văilor,
aci repezi, adânci, prăpăstioase, aci larg deschise, în tăpșane
regulate, acoperite unele de fâneață, altele de păduri răcoroase. De la
Podul Dâmboviței, lăsăm șoseaua și cârmim la stânga pe drumeagul pietros
ce merge în sus pe lângă hierăstraiele Dâmbovicioarei. Dar iată că în
fața noastră se ridică un munte înalt și drept ca un zid năprasnic, de
crezi c-aici e sfârșitul lumii. Ne-apropiem și, deodată la cotitură, ni
se deschide, printre două stânci colțuroase, intrarea înlăuntrul
muntelui, cheia adâncă și îngustă a Dâmbovicioarei. E răcoare, și
vuietul apei răsună așa de tare, că nu-ți mai auzi glasul. De pe fundul
acestei prăpăstii, ne uităm cu groază în sus, la namilele de stânci
aninate de păreții cheii, ca niște dihănii ce stau la pândă, gata să se
prăbușească peste noi. Deasupra noastră se zărește un petecuț de cer
sprijinit, ca un capac albastru, pe crestele ascuțite ale înaltelor
ziduri ce ne îngrădesc în umbra lor veșnică. Pe sus, vezi câte un brad
ieșind strâmb și chircit din crăpătura unei stânci, mirat și el de
fioroasa singurătate în care se găsește,
"Elefantul" |
întinzându-și cetinele-i triste, în
așteptarea zadarnică a unei raze de soare. Mergem așa, în sus, pe matca
întortocheată a râului, vreo jumătate de ceas, și deodată cheia se
lărgește: în păretele din dreapta, deasupra unei prispe de piatră, se
deschide gura neagră a "Peșterei", în hăul căreia intrăm cu lumânări
aprinse. E un întuneric rece, umed, apăsător, din când în când auzi câte
un strop picurănd din tavanul scund, și-n jocul slabei noastre lumini,
pe păreții umezi și scofâlciți ai hrubei, se înșiră tot felul de vedenii
urâte. Mă cred într-o lume de basme. Un glas bătrânesc pare că vine de
departe, din adâncul beznei, și-mi spune: "În văgăunele acestea au
trăit, fără foc, fără lumină, goi, slabi și-nfricoșați, cei dintâi
oameni - strămoșii voștri, ai tuturora - din fundul acestor tăiniți au
ivorât încetul cu încetul miile de
"Scisul chinezesc" |
popoare ce-au împânzit pământul... Măsoară
drumul pe care l-au străbătut, numără stepenele pe care le-a suit
omenirea, de la sălbăticia și întunecimea acestor vizuini până la
puterea și strălucirea ei de azi - și vezi din ce depărtată obârșie te
tragi și câtă muncă i-a trebuit vieții ca să se desfacă din noaptea ce-o
învăluia la început și să iasă tot mai în larg, tot mai în lumină!..."
"Mai
în larg, mai în lumină...". Înțelesul acestor cuvinte capătă aici o
deosebită însemnare, și mereu mi le rostesc în gând, nerăbdător de a
ieși mai curând din peșteră; mereu îmi revin pe buze, tot timpul cât
scobor lunga strâmtoare a cheiei. Mi-e așa de dor de cer, de soare, de
arbori - un vac de om mi se pare de când n-am mai văzut (pământ) întins
și verde înaintea mea".
Situată
în parte sudică a Masivului Piatra Craiului, zona Rucăr - Dâmbovicioara
se caracterizează printr-un relief carstic variat, specatculos. Râurile
care coboară din Munții Făgăraș, Piatra Craiului și Leaota au săpat în
calcarele de aici văi înguste și adânci, dând naștere , pe un teritoriu
relativ restrâns, celui mai mare complex de chei aflate la noi în țară. O
asemenea rocă, extinsă în zonă, a permis dezvoltarea tuturor formelor
de eroziune, subterane și de suprafață. Foarte frecvente sunt peșterile
cu dimensiuni mici sau mijlocii. Dintre acestea, mai cunoscută se
dovedește a fi Peștera Dâmboviciaora. Situată în partea nordică a
satului cu același nume - cca. 1 Km- este lesne accesibilă turiștilor,
amplasată chiar în apropierea șoselei care străbate aceste chei. Lungă
de peste 250 m, această peșteră are aspectul unei galerii puțin
ramificate, traseul său fiind ușor ascendent; ea poate fi străbătută
ușor, având plafonul mai înalt decât statura omului (cca. 2 m ).
Interiorul
oferă condiții optime de vizitare - simți aici un ușor curent de aer
care demonstrează existența a încă unei comunicări cu exteriorul.
Temperatura oscilează în jurul valorilor de 10 - 12 grade C, iar
umiditatea este potrivită. Fauna caracteristică unor asemenea forme
carstice este relativ săracă: până acum nu au fost semnalate specii
cavernicole, în schimb, s-au găsit resturile fosile ale ursului de
peșteră (Ursus spelaeus).
Golul
subteran s-a format prin eroziunea calcarelor de către apele pârâului
Peștera care acum își poartă undele în apropiere, pe lângă intrare.
Localnicii
o cunoșteau înainte de 1579, an în care Dâmbovicioara este atestată
documentar, de pe vremea lui Mihnea Turcitul. Mai târziu, în 1767, J.
Fridvalsky o citează în lucrarea științifică "Mineralogia magni
Principatus Transilvaniae", ea constituind prima formă carstică de acest
fel din Muntenia, pomenită într-un studiu de specialitate.
Cercetările au dus la descoperirea unei noi galerii, neintrodusă încă în circuitul de vizitare.
Deși
nu întrunește superlative speologice (multe dintre formațiunile de
stalactite și stalagmite, care făceau, cânva, podoaba acetui autentic
"muzeu al naturii", fiind distruse de vizitatori rău intenționați),
Peștera Dâmbovicioara prezintă un deosebit interes turistic, prin
amplasamentul său extrem de favorabil într-o zonă dominată de Masivul
Piatra Craiului, unde natura își etalează cu generozitate splendorile
sale inimaginabile, prin formele carstice dăltuite cu măiestrie în
calcarul stâncilor, prin prezența insolită a caprelor negre sau a
vulturilor, prin aerul ozonat, prin apa limpede și dulce a Dâmboviței și
a afluenților ei.
În
această zonă pitorească, Complexul turistic "Brusturet" sau Hanul
"Piatra Craiului" oferă un excelent loc de popas, iar monumentele create
de om, mărturii ale unei existențe de luptă dar și de creație pașnică
(Cetatea Oratea, podul Dâmboviței, numeroasele însemne epigrafice), dau
posibilitatea cunoașterii Argeșului, vatră de plămădire a poporului
român, leagăn de întemeiere a Țării Românești.
George Călinescu spunea: "Turismul îneamnă cultură și cunoaștere".
Sursa text: Muzeul Județean Argeș - PEȘTERA DÂMBOVICIOARA- Pliant realizat de: Prof.dr.Radu Gava
Prof. Grigore Constantinescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu