ANEXĂ
LA PRECIZĂRILE PRIVIND ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA
OLIMPIADEI
DE GEOGRAFIE 2012-2013,
APROBATE CU NR. 100674 /
27.11.2012
PROGRAMA OLIMPIADEI DE GEOGRAFIE
AN
ŞCOLAR 2012 - 2013
CLASA
a VIII-a – GEOGRAFIA ROMÂNIEI
Competențe
specifice:
1.1.
Identificarea termenilor geografici în texte diferite
1.2. Definirea,
în cuvinte proprii, a sensului termenilor geografici de bază
1.3. Utilizarea
termenilor geografici în contexte cunoscute sau în contexte noi
1.4. Elaborarea
unui text coerent utilizând termeni geografici
1.5. Descrierea
elementelor, fenomenelor, proceselor sau sistemelor geografice utilizând
termeni geografici
3.1.
Transferarea elementelor din matematică şi ştiinţe pentru explicarea realităţii
geografice a României
3.2. Explicarea
fenomenelor şi proceselor specifice mediului înconjurător din ţara noastră
3.3.
Prezentarea structurată a sistemului teritorial geografic al României
3.4. Corelarea
realităţii geografice cu fenomene din domeniul altor ştiinţe
3.5. Utilizarea
operaţiilor şi noţiunilor matematice la nivel elementar
3.6.
Identificarea influenţelor tehnologiilor asupra caracteristicilor geografice
ale României
3.7. Rezolvarea
de probleme cu conţinut geografic, utilizând relaţii matematice
4.1.
Identificarea principalelor elemente naturale şi socio-economice reprezentate
pe hărţi
4.2. Citirea
hărţii şi utilizarea semnelor convenţionale
4.3. Elaborarea
unor desene schematice ale elementelor şi fenomenelor naturale
4.4.
Localizarea unor elemente din realitate pe reprezentări cartografice
4.5. Realizarea
reprezentărilor grafice simple, pe baza unor date ofertate
4.6. Interpretarea
reprezentărilor grafice simple
6.1. Explicarea
importanţei mediului geografic al României pentru om şi societate
6.2. Explicarea
diversităţii naturale, umane şi culturale a ţării noastre, realizând corelaţii
cu informaţiile dobândite la alte discipline şcolare
7.1. Aplicarea
cunoştinţelor şi deprinderilor învăţate
7.2. Utilizarea
metodelor simple de investigare (observare, analiză, interpretare) a realităţii
oferite de geografia României
7.3.
Prelucrarea informaţiei: interpretarea unei diagrame simple, analizarea unei
diagrame simple, elaborarea unui text pe baza unei diagrame, elaborarea de
scheme
7.4. Ordonarea
elementelor, fenomenelor şi proceselor folosind diferite criterii de
clasificare: cantitative, calitative, cronologice şi teritoriale
7.5.
Caracterizarea elementelor, fenomenelor şi proceselor după un algoritm dat
7.6. Compararea
elementelor, fenomenelor, proceselor şi structurilor teritoriale după
caracteristicile solicitate, stabilind asemănări si deosebiri
7.7. Explicarea
elementelor, fenomenelor şi proceselor observate (direct sau indirect)
7.8. Explicarea
relaţiilor între grupuri de elemente fenomene şi procese ale mediului geografic
7.9. Analizarea
elementelor, fenomenelor şi proceselor din realitatea observată (direct sau
indirect)
Conţinuturile asociate competenţelor specifice sunt
preluate pentru toate etapele, din
programa pentru clasa a VIII-a, aprobată prin OMEC 5097/2009. Subiectele
vor fi realizate în funcţie de parcurgerea tematicii din această programă şi în
raport cu etapele desfăşurării acesteia.
Ele sunt repartizate astfel:
Etapa pe şcoală (luna decembrie 2012): România: Poziţie geografică; Relieful:
Caracteristici generale (trepte şi forme de relief, proporţionalitatea
reliefului), Unităţile majore de relief: Carpaţii şi Depresiunea Transilvaniei,
Dealurile şi Podişurile, Câmpiile, Lunca şi Delta Dunării, platforma
continentală.
Etapa
locală (luna februarie 2013): România:
Poziţie geografică; Relieful: Caracteristici generale (trepte şi forme de
relief, proporţionalitatea reliefului), Unităţile majore de relief: Carpaţii şi
Depresiunea Transilvaniei, Dealurile şi Podişurile, Câmpiile, Lunca şi Delta
Dunării, platforma continentală; Clima: Factorii
genetici ai climei, Elementele climatice; tipuri şi nuanţe de climă; Apele:
Dunărea. Râurile interioare. Lacurile. Apele subterane, Marea Neagră.
Etapa
judeţeană/municipiul Bucureşti (2
martie 2013): România: Poziţie geografică; Relieful: Caracteristici generale (trepte şi
forme de relief, proporţionalitatea reliefului), Unităţile majore de relief:
Carpaţii şi Depresiunea Transilvaniei, Dealurile şi Podişurile, Câmpiile, Lunca
şi Delta Dunării, platforma continentală; Clima: Factorii genetici ai climei, Elementele climatice; tipuri şi
nuanţe de climă; Apele: Dunărea. Râurile interioare. Lacurile. Apele subterane,
Marea Neagră. Vegetaţia, fauna şi solurile, Populaţia: Numărul populaţiei şi
evoluţia numerică, Repartiţia geografică şi densitatea populaţiei, Structura
populaţiei României.
Etapa
naţională (1-7 aprilie 2013): România:
Poziţie geografică; Relieful: Caracteristici generale (trepte şi forme de
relief, proporţionalitatea reliefului), Unităţile majore de relief: Carpaţii şi
Depresiunea Transilvaniei, Dealurile şi Podişurile, Câmpiile, Lunca şi Delta
Dunării, platforma continentală; Clima: Factorii
genetici ai climei, Elementele climatice; tipuri şi nuanţe de climă; Apele:
Dunărea. Râurile interioare. Lacurile. Apele subterane, Marea Neagră.
Vegetaţia, fauna şi solurile, Populaţia: Numărul populaţiei şi evoluţia
numerică, Repartiţia geografică şi densitatea populaţiei, Structura populaţiei
României. Aşezările umane: Aşezările rurale. Tipuri de sate, Aşezările urbane.
Tipuri de oraşe, Caracterizarea geografică generală a oraşului Bucureşti,
Organizarea administrativ-teritorială
CLASA a IX-a
Competenţe specifice:
1.1. Utilizarea
terminologiei ştiinţifice şi disciplinare specifice (concepte, noţiuni) pentru
prezentarea unei informaţii pertinente;
1.2.
Argumentarea unui demers explicativ;
2.1. Operarea
cu sistemul conceptual şi metodologic specific ştiinţelor;
2.2.
Formalizarea informaţiilor;
3.2. Analiza
interacţiunilor dintre elementele naturale;
4.1. Citirea şi
interpretarea informaţiei cartografice şi grafice;
4.2. Operarea
cu simboluri, semne şi convenţii;
4.3. Utilizarea
convenţiilor în citirea şi interpretarea suporturilor cartografice;
4.4. Trecerea
de la o scară la alta;
4.5.
Construirea unor schiţe cartografice simple;
4.6. Descrierea
şi explicarea faptelor observate pe teren sau identificate pe modele;
5.3. Utilizarea
unor metode de analiză directă sau mediată;
5.4. Utilizarea
unor metode şi tehnici simple, specifice diferitelor discipline ştiinţifice,
pentru
analiza unor
elemente ale reliefului în contextul mediului înconjurător.
Conţinuturile asociate competenţelor specifice sunt
preluate pentru toate etapele, din
programa pentru clasa a IX-a, aprobată prin OMEC 3458/2004. Subiectele vor
fi realizate în funcţie de parcurgerea tematicii din această programă şi în
raport cu etapele desfăşurării acesteia.
Ele sunt repartizate astfel:
Etapa pe şcoală (luna decembrie 2012): PĂMÂNTUL – O
ENTITATE A UNIVERSULUI: Universul şi sistemul solar, Evoluţia Universului şi a
Terrei, Caracteristicile Pământului şi consecinţele geografice; MĂSURAREA ŞI
REPREZENTAREA SPAŢIULUI TERESTRU: Coordonatele geografice, Reprezentări
cartografice, Măsurarea şi calculul distanţelor şi al suprafeţelor pe hărţi
geografice şi în orizontul local, Reprezentările cartografice şi societatea
omenească.
Etapa locală (luna februarie 2013): PĂMÂNTUL – O ENTITATE A
UNIVERSULUI: Universul şi sistemul solar, Evoluţia Universului şi a Terrei,
Caracteristicile Pământului şi consecinţele geografice; MĂSURAREA ŞI
REPREZENTAREA SPAŢIULUI TERESTRU: Coordonatele geografice, Reprezentări
cartografice, Măsurarea şi calculul distanţelor şi al suprafeţelor pe hărţi
geografice şi în orizontul local, Reprezentările cartografice şi societatea
omenească; RELIEFUL TERESTRU: Scoarţa terestră ca suport al reliefului:
structură şi alcătuire petrografică, Unităţile majore ale reliefului terestru,
Agenţi, procese şi forme de relief.
Etapa judeţeană/municipiul Bucureşti (2 martie 2013): PĂMÂNTUL – O ENTITATE A UNIVERSULUI: Universul şi sistemul solar, Evoluţia
Universului şi a Terrei, Caracteristicile Pământului şi consecinţele
geografice; MĂSURAREA ŞI REPREZENTAREA SPAŢIULUI TERESTRU: Coordonatele
geografice, Reprezentări cartografice, Măsurarea şi calculul distanţelor şi al
suprafeţelor pe hărţi geografice şi în orizontul local, Reprezentările
cartografice şi societatea omenească; RELIEFUL TERESTRU: Scoarţa terestră ca
suport al reliefului: structură şi alcătuire petrografică, Unităţile majore ale
reliefului terestru, Agenţi, procese şi forme de relief, Tipuri şi unităţi de
relief, Analiza şi interpretarea reliefului, Relieful şi societatea omenească,
Relieful orizontului local, Aplicaţii practice în orizontul local.
Etapa
naţională (1-7 aprilie 2013): PĂMÂNTUL – O ENTITATE A UNIVERSULUI: Universul şi sistemul solar, Evoluţia
Universului şi a Terrei, Caracteristicile Pământului şi consecinţele
geografice; MĂSURAREA ŞI REPREZENTAREA SPAŢIULUI TERESTRU: Coordonatele
geografice, Reprezentări cartografice, Măsurarea şi calculul distanţelor şi al
suprafeţelor pe hărţi geografice şi în orizontul local, Reprezentările
cartografice şi societatea Omenească; RELIEFUL TERESTRU: Scoarţa terestră ca
suport al reliefului: structură şi alcătuire petrografică, Unităţile majore ale
reliefului terestru, Agenţi, procese şi forme de relief, Tipuri şi unităţi de
relief, Analiza şi interpretarea reliefului, Relieful şi societatea omenească,
Relieful orizontului local, Aplicaţii practice în orizontul local; ATMOSFERA
TERESTRĂ: Alcătuirea şi structura atmosferei, Factorii genetici ai climei,
Climatele Terrei, Evoluţia şi tendinţele de evoluţie a climei, Hărţile
climatice şi harta sinoptică, Analiza şi interpretarea datelor, Clima şi
societatea omenească, Clima orizontului local.
2. CLASA a X-a
Competenţe
specifice:
1.1. Utilizarea terminologiei ştiinţifice şi disciplinare
specifice (concepte, noţiuni) pentru prezentarea unei informaţii referitoare la
aşezări
1.2. Argumentarea unui demers explicativ
3.2.
Sesizarea unor succesiuni în evoluţia aşezărilor
4.1.
Citirea şi interpretarea informaţiei cartografice şi grafice referitoare la
state
4.2.
Operarea cu simboluri, semne şi convenţii
4.4. Trecerea de la o scară la alta
4.5. Construirea unui text structurat utilizând o
informaţie cartografică sau grafică
4.6. Descrierea şi explicarea faptelor observate pe teren
sau identificate pe modele
5.3. Utilizarea unor metode de analiză directă
sau mediată a aşezărilor umane
5.4.
Utilizarea unor metode şi tehnici simple, specifice diferitelor discipline
ştiinţifice, pentru analiza unor elemente ale aşezărilor omeneşti
5.5. Utilizarea reprezentărilor cartografice în
investigarea mediului geografic
5.6. Aplicarea modalităţilor de analiză pe
elemente simple, sisteme, succesiuni
Conţinuturile asociate competenţelor specifice sunt
preluate pentru toate etapele, din
programa pentru clasa a X-a, aprobată prin OMEC 4598/2004. Subiectele vor fi realizate în funcţie de
parcurgerea tematicii din această programă şi în raport cu etapele desfăşurării
acesteia.
Ele sunt repartizate astfel:
Etapa pe şcoală (luna decembrie 2012): I. Statele şi grupările regionale de
state, Evoluţia în timp a hărţii politice, Principalele probleme actuale de
geografie politică; II. GEOGRAFIA POPULAȚIEI ȘI A AȘEZĂRILOR UMANE: A. Geografia
populaţiei: Dinamica populaţiei, Bilanţul natural al populaţiei, Mobilitatea teritorială a populaţiei, Bilanţul
total al populaţiei, Evoluţia numerică a populaţiei, Tipuri de medii de viaţă, Răspândirea geografică a populaţiei, Structuri
demografice (rasială, confesională, etnolingvistică, pe grupe de vârstă şi
sexe, socioeconomică, pe medii), Populaţia, protecţia mediului înconjurător şi
dezvoltarea durabilă;
Etapa locală (luna februarie 2013): I. Statele şi grupările regionale de state,
Evoluţia în timp a hărţii politice, Principalele probleme actuale de geografie
politică; II. GEOGRAFIA POPULAȚIEI ȘI A AȘEZĂRILOR UMANE: A. Geografia
populaţiei: Dinamica populaţiei, Bilanţul natural al populaţiei, Mobilitatea teritorială a populaţiei, Bilanţul
total al populaţiei, Evoluţia numerică a populaţiei, Tipuri de medii de viaţă, Răspândirea geografică a populaţiei, Structuri
demografice (rasială, confesională, etnolingvistică, pe grupe de vârstă şi
sexe, socioeconomică, pe medii), Populaţia, protecţia mediului înconjurător şi
dezvoltarea durabilă; B. Geografia aşezărilor umane: Habitatul uman:
definire şi componente, Urbanizarea, Dinamica urbană şi explozia urbană,
Funcţiile şi structura funcţională a aşezărilor omeneşti, Forme de aglomerare
umană, Metropole – megalopolisuri, Peisaje rurale.
Etapa judeţeană/municipiul Bucureşti (2 martie 2013): I. Statele şi
grupările regionale de state, Evoluţia în timp a hărţii politice, Principalele
probleme actuale de geografie politică; II. GEOGRAFIA POPULAȚIEI ȘI A
AȘEZĂRILOR UMANE: A. Geografia populaţiei: Dinamica populaţiei, Bilanţul
natural al populaţiei, Mobilitatea
teritorială a populaţiei, Bilanţul total al populaţiei, Evoluţia
numerică a populaţiei, Tipuri de medii de viaţă, Răspândirea geografică a populaţiei, Structuri demografice
(rasială, confesională, etnolingvistică, pe grupe de vârstă şi sexe,
socioeconomică, pe medii), Populaţia, protecţia mediului înconjurător şi
dezvoltarea durabilă; B. Geografia aşezărilor umane: Habitatul uman:
definire şi componente, Urbanizarea, Dinamica urbană şi explozia urbană,
Funcţiile şi structura funcţională a aşezărilor omeneşti, Forme de aglomerare
umană, Metropole – megalopolisuri, Peisaje rurale; Organizarea spaţiului urban
şi rural, Planul oraşului, Amenajarea locală şi regională.
Etapa naţională (1-7 aprilie 2013): I.
Statele şi grupările regionale de state, Evoluţia în timp a hărţii politice,
Principalele probleme actuale de geografie politică; II. GEOGRAFIA POPULAȚIEI ȘI A AȘEZĂRILOR UMANE: A. Geografia
populaţiei: Dinamica populaţiei, Bilanţul natural al populaţiei, Mobilitatea teritorială a populaţiei, Bilanţul
total al populaţiei, Evoluţia numerică a populaţiei, Tipuri de medii de viaţă, Răspândirea geografică a populaţiei, Structuri
demografice (rasială, confesională, etnolingvistică, pe grupe de vârstă şi
sexe, socioeconomică, pe medii), Populaţia, protecţia mediului înconjurător şi
dezvoltarea durabilă; B. Geografia aşezărilor umane: Habitatul uman:
definire şi componente, Urbanizarea, Dinamica urbană şi explozia urbană, Funcţiile
şi structura funcţională a aşezărilor omeneşti, Forme de aglomerare umană,
Metropole – megalopolisuri, Peisaje rurale; Organizarea spaţiului urban şi
rural, Planul oraşului, Amenajarea locală şi regională; III. GEOGRAFIA ECONOMICĂ: A. Resursele naturale: Resursele
extraatmosferice şi ale atmosferei, Resursele litosferei, Resursele
hidrosferei, Resursele biosferei.
CLASA a XI –a
Competenţe specifice:
1.1.
Prezentarea în scris şi orală a aspectelor definitorii ale mediului
înconjurător, utilizând corect şi coerent terminologia specifică domeniului
1.2.
Prezentarea rezultatelor investigaţiilor realizate asupra mediului
înconjurător, cu ajutorul terminologiei specifice geografiei
1.3. Explicarea
unei realităţi investigate (direct sau indirect), prin utilizarea limbajului
ştiinţific specific domeniului
1.4.
Documentarea asupra problematicii domeniului, valorificând adecvat
semnificaţiile termenilor cheie de specialitate
1.5. Formularea
de probleme referitoare la regionalizare şi globalizare, utilizând corect şi
coerent terminologia specifică domeniului
2.1. Explicarea
proceselor naturale din mediul înconjurător (geografic) ca reflectare a
fenomenelor şi a proceselor studiate în cadrul ştiinţelor naturii (Fizică,
Biologie, Geologie, Chimie)
2.2. Aplicarea
elementelor semnificative, conceptuale şi metodologice, specifice ştiinţelor
naturii şi ştiinţelor sociale, pentru studierea mediului înconjurător
2.3. Explicarea
relaţiilor observabile dintre ştiinţe, tehnologie şi mediul înconjurător, prin
analiza unor sisteme şi structuri (teritoriale şi funcţionale)
2.4. Explicarea
relaţiilor observabile dintre sistemele naturale şi umane ale mediului
3.1. Utilizarea
unor reprezentări grafice şi cartografice, pentru interpretarea şi prezentarea
realităţii observate
3.2. Utilizarea
informaţiei cartografice, pentru explicarea problemelor legate de regionalizare
şi globalizare
3.3. Utilizarea
unor reprezentări grafice şi cartografice minime, pentru interpretarea şi
exprimarea realităţii analizate mediat
3.4. Utilizarea
informaţiei cartografice, pentru explicarea sistemului economic şi geopolitic
mondial
Conţinuturile asociate competenţelor specifice sunt
preluate pentru toate etapele, din
programa pentru clasa a XI-a, aprobată prin OMEC 3252/2006. Subiectele vor fi realizate în funcţie de
parcurgerea tematicii din această programă şi în raport cu etapele desfăşurării
acesteia.
Ele sunt repartizate astfel:
Etapa pe şcoală (luna decembrie 2012): I. MEDIUL ÎNCONJURĂTOR –
PROBLEMĂ FUNDAMENTALĂ A LUMII CONTEMPORANE: Mediul înconjurător – aspecte
generale, *Modificări recente ale mediului terestru, Factorii
geoecologici – aspecte generale, Geosistemul, ecosistemul şi peisajul
geografic, *Factori geoecologici – caracteristici şi funcţionalitate, Tipurile
de medii geografice, Tipurile de peisaje geografice, *Mediile zonei
temperate, Hazarde naturale şi antropice, Despăduririle, deşertificarea şi
poluarea – efecte ale activităţilor umane asupra mediului.
Etapa locală (luna februarie 2013): I. MEDIUL
ÎNCONJURĂTOR – PROBLEMĂ FUNDAMENTALĂ A LUMII CONTEMPORANE: Mediul înconjurător
– aspecte generale, *Modificări recente ale mediului terestru, Factorii
geoecologici – aspecte generale, Geosistemul, ecosistemul şi peisajul
geografic, *Factori geoecologici – caracteristici şi funcţionalitate, Tipurile
de medii geografice, Tipurile de peisaje geografice, *Mediile zonei
temperate, Hazarde naturale şi antropice, Despăduririle, deşertificarea şi
poluarea – efecte ale activităţilor umane asupra mediului, *Scenarii despre
evoluţia mediului, Protecţia, conservarea şi ocrotirea mediului,
Managementul mediului înconjurător.
Etapa judeţeană/municipiul Bucureşti (2 martie 2013): I. MEDIUL ÎNCONJURĂTOR – PROBLEMĂ FUNDAMENTALĂ A LUMII CONTEMPORANE: Mediul
înconjurător – aspecte generale, *Modificări recente ale mediului terestru, Factorii
geoecologici – aspecte generale, Geosistemul, ecosistemul şi peisajul
geografic, *Factori geoecologici – caracteristici şi funcţionalitate, Tipurile
de medii geografice, Tipurile de peisaje geografice, *Mediile zonei temperate,
Hazarde naturale şi antropice, Despăduririle, deşertificarea şi poluarea –
efecte ale activităţilor umane asupra mediului, *Scenarii despre evoluţia
mediului, Protecţia, conservarea şi ocrotirea mediului, Managementul
mediului înconjurător; II. REGIONALIZAREA
ŞI GLOBALIZAREA LUMII CONTEMPORANE: Dimensiunile şi domeniile regionalizării şi
globalizării, *Spaţiul geografic şi globalizarea, Identitatea,
uniformizarea şi diversitatea lumii contemporane.
Etapa
naţională (1-7 aprilie 2013): I. MEDIUL ÎNCONJURĂTOR – PROBLEMĂ FUNDAMENTALĂ A LUMII CONTEMPORANE: Mediul
înconjurător – aspecte generale, *Modificări recente ale mediului terestru, Factorii
geoecologici – aspecte generale, Geosistemul, ecosistemul şi peisajul
geografic, *Factori geoecologici – caracteristici şi funcţionalitate, Tipurile
de medii geografice, Tipurile de peisaje geografice, *Mediile zonei
temperate, Hazarde naturale şi antropice, Despăduririle, deşertificarea şi
poluarea – efecte ale activităţilor umane asupra mediului, *Scenarii despre evoluţia
mediului, Protecţia, conservarea şi ocrotirea mediului, Managementul
mediului înconjurător; II.
REGIONALIZAREA ŞI GLOBALIZAREA LUMII CONTEMPORANE: Dimensiunile şi domeniile
regionalizării şi globalizării *Spaţiul geografic şi globalizarea, Identitatea,
uniformizarea şi diversitatea lumii contemporane; III. POPULAŢIA, RESURSELE NATURALE ŞI DEZVOLTAREA LUMII
CONTEMPORANE: Evoluţii geodemografice contemporane, Diferenţieri regionale,
Resursele umane şi dezvoltarea.
CLASA a XII-a
Competențe de evaluat
1.1.
Prezentarea, în scris și oral, a aspectelor definitorii ale spațiului european
si național, utilizând corect și coerent terminologia specifică domeniului
1.2. Raportarea
rezultatelor documentării (informării) asupra problematicii fundamentale a
Europei și a României, cu ajutorul noțiunilor și al conceptelor corespunzătoare
1.3. Explicarea
unei realități investigate (direct sau indirect), prin utilizarea limbajului
stiințific specific domeniului
1.5. Formularea
de probleme referitoare la regionalizare și la globalizare, din perspectivă
europeană, utilizând corect și coerent terminologia specifică domeniului
2.1. Explicarea
proceselor naturale din mediul înconjurător (geografic), la nivelul
continentului, prin conexiuni sugerate de analiza modelelor grafice,
cartografice și a imaginilor
2.2. Utilizarea
elementelor semnificative, conceptuale și metodologice, specifice stiințelor
naturii și stiințelor sociale, pentru studierea comparativă a geografiei
Europei și a României
2.3. Explicarea
relațiilor observabile dintre stiințe, tehnologie și mediul înconjurător, la
nivelul continentului, prin analizarea unor sisteme și structuri teritoriale și
funcționale
2.4. Explicarea
relațiilor observabile dintre sistemele naturale și umane ale mediului
geografic european, utilizând date statistice, modele geografice și
reprezentări cartografice adecvate
2.7. Aplicarea
unor elemente explicative semnificative specifice stiințelor sociale, în
interpretarea proceselor referitoare la globalizare din perspectiva U.E.
3.1.
Interpretarea reprezentărilor grafice si cartografice, pentru prezentarea unei
realități investigate
3.2. Utilizarea
reprezentărilor grafice și cartografice adecvate, pentru interpretarea și
exprimarea realității geografice a U.E. și a unor țări din componența acesteia
3.3. Transferul informației statistice, grafice si cartografice în alte
forme de prezentare (texte, modele etc.)
3.4.
Interpretarea datelor statistice si a modelelor grafice referitoare la U.E. și
la România
*3.5.
Construirea unor reprezentări grafice și
cartografice minimale, utilizând informații ofertate
**3.6.
Utilizarea mijloacelor de reprezentare grafică și
cartografică a elementelor de geografie
administrativă
Conţinuturile
asociate competenţelor specifice sunt preluate pentru toate etapele, din programa pentru clasa a XII-a, aprobată
prin OMEC 5959/
2006. Subiectele vor fi realizate în funcţie de parcurgerea tematicii din
această programă şi în raport cu etapele desfăşurării acesteia.
Ele sunt repartizate astfel:
Etapa pe şcoală (luna decembrie 2012): EUROPA SI
ROMÂNIA – ELEMENTE GEOGRAFICE DE BAZĂ (tratare comparativă si succesivă, de la
Europa la România); Spațiul românesc si spațiul european; Elemente fizico –
geografice definitorii ale Europei si ale României: - relieful major (trepte,
tipuri si unități majore de relief), - clima (factorii genetici, elementele
climatice, regionarea climatică), harta sinoptică a Europei și a României; -
hidrografia – aspecte generale; Dunărea și Marea Neagră, - învelișul
biopedogeografic, - resursele naturale; Elemente de geografie umană ale Europei
și ale României: - harta politică a Europei; România ca stat al Europei, -
populația și caracteristicile ei geodemografice.
Etapa locală (luna februarie 2013): EUROPA SI ROMÂNIA –
ELEMENTE GEOGRAFICE DE BAZĂ (tratare comparativă si succesivă, de la Europa la
România); Spațiul românesc si spațiul european; Elemente fizico – geografice
definitorii ale Europei si ale României: - relieful major (trepte, tipuri si
unități majore de relief), - clima (factorii genetici, elementele climatice,
regionarea climatică), harta sinoptică a Europei și a României; - hidrografia –
aspecte generale; Dunărea și Marea Neagră, - învelișul biopedogeografic, -
resursele naturale; Elemente de geografie umană ale Europei și ale României: -
harta politică a Europei; România ca stat al Europei, - populația și
caracteristicile ei geodemografice; - sistemul de orașe al Europei; analiza
geografică a unor orașe (patru orașe europene, orașul București și două orașe
din România), - activitățile economice – caracteristici generale; analiza unei
ramuri industriale (la nivel european și în România), - sisteme de transport.
Etapa
judeţeană/municipiul Bucureşti (2
martie 2013): EUROPA SI ROMÂNIA – ELEMENTE GEOGRAFICE DE BAZĂ
(tratare comparativă si succesivă, de la Europa la România); Spațiul românesc
si spațiul european; Elemente fizico – geografice definitorii ale Europei si
ale României: - relieful major (trepte, tipuri si unități majore de relief), -
clima (factorii genetici, elementele climatice, regionarea climatică), harta
sinoptică a Europei și a României; - hidrografia – aspecte generale; Dunărea și
Marea Neagră, - învelișul biopedogeografic, - resursele naturale; Elemente de
geografie umană ale Europei și ale României: - harta politică a Europei;
România ca stat al Europei, - populația și caracteristicile ei geodemografice;
- sistemul de orașe al Europei; analiza geografică a unor orașe (patru orașe
europene, orașul București și două orașe din România), - activitățile economice
– caracteristici generale; analiza unei ramuri industriale (la nivel european
și în România), - sisteme de transport; Mediu înconjurător și peisaje; Regiuni
geografice în Europa și în România: - caracteristici ale unor regiuni
geografice din Europa și din România*, - Carpații – studiu de caz al unei
regiuni geografice; țările vecine României (caracterizare geografică succintă).
Etapa
naţională (1-7 aprilie 2013): EUROPA SI ROMÂNIA – ELEMENTE GEOGRAFICE DE BAZĂ (tratare comparativă si
succesivă, de la Europa la România); Spațiul românesc si spațiul european;
Elemente fizico – geografice definitorii ale Europei si ale României: -
relieful major (trepte, tipuri si unități majore de relief), - clima (factorii
genetici, elementele climatice, regionarea climatică), harta sinoptică a
Europei și a României; - hidrografia – aspecte generale; Dunărea și Marea
Neagră, - învelișul biopedogeografic, - resursele naturale; Elemente de
geografie umană ale Europei și ale României: - harta politică a Europei;
România ca stat al Europei, - populația și caracteristicile ei geodemografice;
- sistemul de orașe al Europei; analiza geografică a unor orașe (patru orașe
europene, orașul București și două orașe din România), - activitățile economice
– caracteristici generale; analiza unei ramuri industriale (la nivel european
și în România), - sisteme de transport; Mediu înconjurător și peisaje; Regiuni
geografice în Europa și în România: - caracteristici ale unor regiuni
geografice din Europa și din România*, - Carpații – studiu de caz al unei
regiuni geografice; țările vecine României (caracterizare geografică succintă);
ROMÂNIA ȘI UNIUNEA EUROPEANĂ: Formarea Uniunii Europene și evoluția integrării
europene, Caracteristici geografice, politice și economice actuale ale U.E.;
Statele Uniunii Europene: - privire generală și sintetică; - studii de caz:
Franța, Germania, Regatul Unit, Italia, Spania, Portugalia, Grecia, Austria.
INSPECTOR
GENERAL,
Steluţa Dan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu