09 decembrie 2013
16 noiembrie 2013
AVALANȘE DE ZĂPADĂ ȘI GHEAȚĂ
Mod de formare și manifestare:
-avalanșele de zăpadă și gheață se produc brusc în zonele montane, unde cantitatea mare de zăpadă, persită un timp îndelungat și, unde există văi cu pante mari, care favorizează alunecarea, prăvălindu-se cu mare viteză și distrugând totul în cale. Zăpada, depusă la baza pantei, provoacă mai departe, prin topire, scurgeri masive de apă.
Avalanșele se produc în toate anotimpurile, mai rar toamna.
Formarea acestora este determinată de cauze complexe. Zăpada mai veche, se acoperă după un timp cu o pojghiță de gheață. O nouă depunere de zăpadă care se așterne peste cea veche, poate foarte ușor, aluneca la cea mai simplă adiere de vânt, rostogolirea unei pietre, o împușcătură, un zgomot mic, contribuind astfel la reperea echilibrului instabil.
Factorii declanșatori:
Acestea sunt declanșate atât de factori naturali, cât și de factori antropici.
-Dintre factorii naturali, mai importanți sunt:
- grosimea statului de zăpadă
- starea zăpezii (prăfuită, uscată, umedă)
- temperatura aerului
- cantitatea de zapadă căzută
- vânturile
- relieful (pante accentuate, expoziția versanților, lungimea și forma lor, prezența văilor)
- gradul de împădurire, etc.
- Dintre factorii antropici, se remarcă:
- despădurirea versanților
- modul de exploatare al arboretelor, etc.
Clasificarea avalanșelor:
1. Avalanșe prăfoase:
- se produc iarna, când temperatura aerului crește la 12-14°C;
- zăpada este ușor antrenată pe pante și de vânt;
- se pune în mișcare numai stratul de zăpadă de deasupra, iar zăpada antrenată se precipită prin rostogolire;
- se aseamănă cu furtunile de nisip din pustiuri.
- se mai numesc și avalanșe de iarnă, zăpada prăfoasă mișcându-se întocmai ca un vârtej, formând "norul de avalanșă".
2. Avalanșe de vară sau de ghețari:
- au loc în regiunile munților înalți;
- în timpul scurgerii, masa avalanșei se mărește;
- din cauza vitezei cu care coboară sunt învăluite într-un nor dens de zăpadă.
3. Avalanșe-țiglă:
- sunt cele mai periculoase, din cauza vitezei mari de scurgere;
- pe pantele domoale alunecă încet până în dreptul uni abrupt, unde, în timp, se acumulează o cantitate mai mare, rămânând în stare de suspensie. Când echilibrul se rupe, fie datorită cantității mari de zăpadă ce se strânge, a unui zgomot, o detunătură de armă sau chiar a mișcării aerului, zăpada se prăbușește în gol, de la înălțimea abruptului, dând naștere unui curent de aer foarte puternic, capabil să dărâme totul în calea lui (vânt de avalanșă).
4. Avalanșe târâtoare:
- se scurg pe pante mici, de obicei pe versanții însoriți, alunecând încet, mărindu-și mereu volumul prin zăpada ce o antrenează;
- se opresc în fața obstacolelor întâlnite în cale, iar când acestea cedează, grămada de zăpadă se desparte în două părți ce coboară în direcții diferite.
5. Avalanșe de fund: - sunt formate din zăpadă compactă, grea și umedă; - produse prin infiltrarea apei de ploaie sau topirea zăpezii, până la fundul stratului, detașându-l de aderența cu solul; - ele antrenează o cantitate mare de zăpadă (de deasupra) și de gheață ( de dedesupt), formată prin tasări succesive ale zăpezii, având astfel o forță de distrugere mult mai mare; - sunt caracteristice la începutul verii. G. Rebuffat (1970) realizează o altă clasificare a avalanșelor, luând în considerare calitatea zăpezii, astfel: 1. Avalanșe de zăpadă prăfoasă: - pun în mișcare zăpada proaspăt căzută; - se scurg repede și cu zgomot, în vârtejuri, în părțile mai înalte ale munților. - au viteze care pot ajunge până la 200 Km/h. 2. Avalanșe de zăpadă proaspătă, umedă: ce se scurg prin rostogolire, cu viteză mică (30-50 Km/h). 3. Avalanșe de zăpadă înmuiată: -frecvente primăvara; - se deplasează pe aceleași culoare bine cunoscute; - deși curg încet au o mare forță de distrugere, prin cantitatea mare de zăpadă ce o transportă; -iau naștere la înălțimi mai reduse. 4. Avalanșe în plăci:
se formează din zăpada consolidată la suprafață, ce păstrează o slabă aderență cu stratul de dedesupt. 5. Avalanșe de cornișă: - iau naștere iarna și primăvara, când zăpada nu este consolidată. 6. Avalanșe de blocuri de gheață: - se desprind prin ruperea unei bucăți din limba unui ghețar, datorită crăpăturilor, acolo unde panta ghețarului este mai mare, fiind asemănătoare cu prăbușirile blocurilor stâncoase; - astfel de avalanșe sunt mai rare, producându-se ma ales vara. Ghețarii pot genera și așa numitele "avalanșe de apă",când sub limba de gheață se formează pungi de apă de dimensiunea unor mici lacuri. Apa, aflată sub presiune, poate rupe gheața, scurgându-se pe pantă. Alteori gheața poate bara în spate un lac. Când acesta cedează sau când lacul se umple peste limită, apa se revarsă pe margini. Cele mai distrugătoare avalanșe:
Bibliografie: * Claudiu Giurcăneanu (1986)- Înfruntând natura dezlănțuită, Editura Abatros,București *YouTube * http://www.avalanche.net.nz/education/Online-Avalanche-Course/--Avalanche-Types.asp
Data
|
Localizarea geografică
|
Caracteristici
|
Consecințe
|
anul 1500
|
trecătoarea Saint-Bernard, M-ții Alpi
|
-
|
100 de morți
|
anul 1624
|
regiunea masivului Cassedra
|
300 morți
| |
februarie 1720
|
Cantonul Valais, Obergestlen (Elveția)
|
-120 case distruse
- 84 de oameni morți
- 400 de animale ucise.
| |
11/12 iulie 1892
|
M-ții Alpi (Mont Blanc)
|
punga de apă de sub ghețarul alpin Tete-Rousse, aflat la 3100 m altitudine, în care era acumulată o cantitate de 200 000 m³ de apă, exercintând o puternică presiune asupra gheții de deasupra , determinând dizlocarea unui bloc de gheață de 90 000 m³, iar apa, amestecată cu roci și nisip, a totatizat 500 000 m³ de material.
|
-s-a năpustit asupra localităților Bionnay și Saint-Gervais, pe care le-a avariat grav.
|
8 August 1944
|
El Teniente-Chile
|
cea mai distrugătoare
avalanșa din ultima sută de ani. |
- 102 morți
-8 clădiri, o școală, un pod au fost distruse |
14 August 1949
|
Valea Chamonix, M-ții Alpi
|
-partea terminală a ghețarului Tour s-a prăbușit,cu un zgomot infernal;
-blocul de gheață avea un volum de 500 000 m³. |
6 oameni sfâșiați de blocul de gheață.
|
16-20 ianuarie, 1951
|
Alpii elvețieni, italieni și austrieci
|
-4 m zăpadă căzută, depusă peste un strat de polei alunecos, preexistent
-400 Km lungime și 50 Km lățime.
|
-300 de morți
- numeroase locuințe distruse, în localitățile Andermatt și Vals (Elveția), Bad gastein și Heiligenblut (Austria), -alte distrugeri: căi ferate, poduri, terenuri agricole,păduri protectoare și baraje antizăpadă |
23 octombrie 2013
"Geografie distractivă"
M-am gândit că ar fi cazul să vă destind puțin cu câteva dintre perlele pe care le spun sau le scriu bravii noștri elevi.
Luați aminte:
* Definiția mișcării de revoluție: Mișcarea de relevație înseamnă mișcarea pământului pe axul ecosistemului.
SUBIECT LA TEST: Alcătuiți un text cu conținut geografic în care să folosiți următorii termeni: Dunăre, lanț muntos, roci, peșteri, minereu de fier, Porțile de Fier, navigație, turism.
Elevul nr.1 rezolvă subiectul astfel: Am fost cu bunicii mei la Dunăre și mi-a plăcut. Lanțul de la bicicleta prietenei mele este rupt. Am fost cu unchiul meu în peșteri și era foarte frig. Vecinul meu și-a cumpărat porți de fier. Mama are pe mașină navigație.
Elevul nr.2 rezolvă subiectul după cum urmează: În Dunăre am găsit un lanț de care era legată o peșteră care avea minereuri de fier, avea și niște porți de fier la intrare și noi am navigat ca și un om de turism.
Elevul nr.3 rezolvă astfel: M-am dus cu un prieten să navighez pe Dunăre, e și-am mers atât de mult încât am lăsat lanțul de la vapor în jos și am văzut o peșteră cu multe roci în ia, dupaia m-am urcat în vapor și la porțile de fier am văzut foarte mult minereu de fier.
Și din categoria ȘTIAȚI CĂ.... :
în România există o unitate de relief care se numește Depresiunea Culinară a Transilvaniei, iar în Europa, Insulele Balneare?
Luați aminte:
* Definiția mișcării de revoluție: Mișcarea de relevație înseamnă mișcarea pământului pe axul ecosistemului.
SUBIECT LA TEST: Alcătuiți un text cu conținut geografic în care să folosiți următorii termeni: Dunăre, lanț muntos, roci, peșteri, minereu de fier, Porțile de Fier, navigație, turism.
Elevul nr.1 rezolvă subiectul astfel: Am fost cu bunicii mei la Dunăre și mi-a plăcut. Lanțul de la bicicleta prietenei mele este rupt. Am fost cu unchiul meu în peșteri și era foarte frig. Vecinul meu și-a cumpărat porți de fier. Mama are pe mașină navigație.
Elevul nr.2 rezolvă subiectul după cum urmează: În Dunăre am găsit un lanț de care era legată o peșteră care avea minereuri de fier, avea și niște porți de fier la intrare și noi am navigat ca și un om de turism.
Elevul nr.3 rezolvă astfel: M-am dus cu un prieten să navighez pe Dunăre, e și-am mers atât de mult încât am lăsat lanțul de la vapor în jos și am văzut o peșteră cu multe roci în ia, dupaia m-am urcat în vapor și la porțile de fier am văzut foarte mult minereu de fier.
Și din categoria ȘTIAȚI CĂ.... :
în România există o unitate de relief care se numește Depresiunea Culinară a Transilvaniei, iar în Europa, Insulele Balneare?
* Cine au fost?
- Cristofor Columb: „un compozitor”
- Fernando Magellan: „umblător în lume”
02 octombrie 2013
Hazarde antropogene
ACCIDENTUL DIN MUNTENEGRU- s-a produs pe 23 iunie 2013 în defileul râului Morača, din Muntenegru, în apropierea capitalei-Podgorica, la Grlo. În autocarul ce aparținea companiei Gregory Tour, se aflau 47 de turiști români, care mergeau în vacanță într-o stațiune de la Marea Adriatică. Datorită condițiilor meteo nefavorabile, dar și neadaptării vitezei la condițiile de drum, de către șoferul ce conducea la acel moment, autocarul, la ieșirea dintr-un tunel, a derapat, căzând de pe podul Grlo (pod ce traversează Canionul Morača), într-o prăpastie de 70 m adâncime, oprindu-se pe stânci la 40 de metri. Deși pe pod era restricție de viteză de 40 Km/h, s-a constatat faptul că autocarul circula cu 80 Km/h. Din cei 47 de turisti, 18 au murit, iar 29 au fost răniți. Primul ajutor a fost acordat de către localnicii din zonă și de călătorii aflați în acel moment pe șosea.
ACCIDENTUL DE TREN DIN SANTIAGO DE COMPOSTELA, SPANIA –s-a produs pe data de 24 iulie 2013.
Un tren de mare viteză, cu 222 de persoane aflate la bord, se deplasa pe ruta Madrid – Ferrol, circulând cu o viteză de 190 de Km/h (într-o curbă periculoasă), deși limita de viteză în acel sector era de 80 Km/h, a deraiat în zona Angrois, zonă situată la 3 Km de Santiago de Compostella. În urma acestui accindent au murit 79 de persoane, iar 143 au fost rănite.10 septembrie 2013
Organizarea și desfășurarea examenului de Bacalaureat 2014
O R D I N
privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat național – 2014
În temeiul prevederilor art.77, alin. (5) din Legea educaţiei naţionale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare,
al prevederilor ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 3753/2011 privind aprobarea unor măsuri tranzitorii în sistemul naţional de învăţământ, cu modificările ulterioare,
în baza prevederilor art.5 din Hotărârea Guvernului nr. 185/2013 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei Naţionale, cu modificările și completările ulterioare,
MINISTRUL EDUCAŢIEI NAȚIONALE
emite prezentul ordin:
Art.1. - Se aprobă Calendarul examenului de bacalaureat național – 2014, prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.2. - (1) Examenul de bacalaureat național - 2014 se desfăşoară în conformitate cu Metodologia de organizare şi desfăşurare a examenului de bacalaureat - 2011, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4799/2010 privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat 2011, cu modificările ulterioare, și cu prevederile prezentului ordin.
(2) Comisiile de bacalaureat își desfăşoară activitatea în conformitate cu atribuţiile membrilor comisiilor de bacalaureat, aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4799/2010, cu modificările ulterioare, și cu prevederile prezentului ordin.
Art.3. - (1) Lista disciplinelor la care candidaţii susţin examenul de bacalaureat în sesiunile anului 2014 este cea aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4800/2010 privind aprobarea listei disciplinelor şi a programelor pentru examenul de bacalaureat - 2011.
(2) Se aprobă programele de bacalaureat pentru evaluarea competențelor digitale, pentru limba și literatura română și pentru limba și literatura slovacă maternă, valabile în sesiunile examenului de bacalaureat național din anul 2014, prevăzute în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
(3) Programele de bacalaureat pentru disciplinele matematică, fizică, chimie, logică, argumentare și comunicare, economie, valabile în sesiunile anului 2014, sunt cele prevăzute în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5610/2012 privind organizarea și desfășurarea examenului de bacalaureat național - 2013.
(4) Programele pentru disciplinele examenului de bacalaureat, altele decât cele menționate la alin.(2) și (3), valabile în sesiunile anului 2014, sunt cele aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4800/2010.
Art.4. - Recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la examene cu recunoaştere internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine şi la examene cu recunoaştere europeană pentru certificarea competenţelor digitale se fac în conformitate cu metodologiile de recunoaştere şi echivalare şi cu lista examenelor aprobate prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5219/2010 privind recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la examene cu recunoaştere internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine şi la examene cu recunoaştere europeană pentru certificarea competenţelor digitale, cu probele de evaluare a competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională studiate pe parcursul învăţământului liceal, respectiv de evaluare a competenţelor digitale, din cadrul examenului de bacalaureat.
Art.5. - Probele specifice susţinute de elevii claselor a XII-a din secţiile speciale din România, finalizate cu Diplomă de acces general în învăţământul superior german şi Diplomă de bacalaureat, secții care funcţionează în baza Acordului dintre Guvernul României şi Guvernul R.F. Germania, cu privire la colaborarea în domeniul şcolar, se desfășoară în conformitate cu Regulamentul de desfăşurare a examenului în vederea obţinerii Diplomei de acces general în învăţământul superior german şi a Diplomei de bacalaureat de către absolvenții secțiilor/școlilor speciale germane din România, aprobat prin Ordinul ministrului educației, cercetării și inovării nr. 5262/2009 privind secțiile/școlile germane din România, finalizate cu Diplomă de acces general în învățământul superior german și Diplomă de bacalaureat.
Art.6. - (1) Comisiile de bacalaureat județene/ a municipiului București asigură dotarea cu camere de supraveghere video funcționale a sălilor în care se desfășoară probele examenului de bacalaureat național, a sălilor în care se descarcă și se multiplică subiectele, precum și a sălilor în care se preiau, se evaluează și se depozitează lucrările scrise.
(2) Activitatea de monitorizare a desfășurării examenului de bacalaureat prin intermediul camerelor de supraveghere se va desfășura în conformitate cu o procedură stabilită de Comisia Națională de Bacalaureat.
Art.7. - (1) Comisia națională de bacalaureat elaborează procedura de selecție și numire a cadrelor didactice universitare în calitate de președinți ai comisiilor de bacalaureat din centrele de examen și din centrele zonale de evaluare.
(2) Comisia națională de bacalaureat elaborează procedura de selecție și numire a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar în calitate de președinți ai comisiilor de bacalaureat din centrele de examen și din centrele zonale de evaluare, pentru care nu au putut fi numite ca președinți cadre didactice universitare, sau pentru care cadrele didactice universitare, nominalizate prin ordin al ministrului, în calitate de președinți ai comisiilor de bacalaureat, nu se prezintă în centrul de examen/centrul zonal de evaluare cu cel puțin 24 de ore înainte de începerea probelor scrise.
(3) Comisia națională de bacalaureat poate elabora și alte instrucțiuni/proceduri în vederea bunei organizări și desfășurări a examenului de bacalaureat - 2014.
Art.8. - (1) Comisiile de bacalaureat județene/ a municipiului București răspund pentru buna organizare și desfășurare a examenului de bacalaureat.
(2) Comisiile de bacalaureat județene/ a municipiului București stabilesc/stabilește componența comisiilor din centrele de examen cu cel mult 48 de ore înainte de începerea probelor scrise, prin tragere la sorți în ședință publică, la care sunt invitați în scris, în mod obligatoriu, reprezentanți ai consiliului județean/al municipiului București al Elevilor, ai asociațiilor de părinți și ai sindicatelor reprezentative din învățământ, ai presei scrise și audiovizuale.
(3) Cadrele didactice care fac parte din comisiile din centrele de examen și de evaluare, inclusiv persoanele de contact/informaticienii, sunt selectate din alte unități școlare decât cele din care provin candidații arondați centrelor, în conformitate cu prevederile alin. (2).
(4) Cadrele didactice nominalizate ca evaluatori sunt selectate cu precădere din rândul cadrelor didactice abilitate în domeniul evaluării, prin cursuri de formare recunoscute de Ministerul Educației Naționale.
(5) Nu vor fi nominalizate în comisiile de bacalaureat persoane care, în sesiunile anterioare ale examenelor naționale, nu și-au îndeplinit corespunzător atribuțiile, care au săvârșit abateri, respectiv au fost sancționate.
Art.9. - (1) Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să introducă în sălile de examen ghiozdane, rucsacuri, sacoșe, poșete și altele asemenea, candidații având obligația de a lăsa obiectele menționate în sala de depozitare a obiectelor personale stabilită de comisia de bacalaureat în acest scop.
(2) Candidații care refuză depozitarea obiectelor menționate la alin. (1) în sala stabilită de comisia de bacalaureat în acest scop nu vor fi primiți în examen.
(3) Se interzice candidaţilor la examenul de bacalaureat să aibă în sălile de examen asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălțăminte, în penare și altele asemenea sau în băncile în care sunt așezați în sălile de examen, orice fel de lucrări: manuale, cărți, dicţionare, culegeri, formulare, memoratoare, notiţe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidați etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
(4) Se interzice candidaţilor să aibă în sălile de examen asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălțăminte, în penare și altele asemenea, sau în băncile în care sunt așezați în sălile de examen, telefoane mobile, căști audio, precum și orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare/care permite conectarea la internet/la rețele de socializare, care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea calculelor, pentru comunicare între candidați sau cu exteriorul.
(5) Candidații care încalcă regulile menționate la alin (3) și (4) vor fi eliminați din examen, indiferent dacă materialele/obiectele interzise au fost folosite sau nu și indiferent dacă au fost introduse de aceștia sau de alți candidați, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane.
(6) Încălcarea regulilor menționate la alin (3) și (4) va fi considerată tentativă de fraudă, iar candidații respectivi nu mai pot participa la probele următoare şi sunt declaraţi „eliminaţi din examen”, fără posibilitatea recunoaşterii, în sesiunile următoare, a notelor la probele promovate anterior eliminării, inclusiv a probelor de evaluare a competențelor lingvistice și digitale. Acești candidați nu mai au dreptul de a participa la următoarele două sesiuni ale examenului de bacalaureat.
(7) Înainte de începerea probelor, asistenții prezintă candidaților prevederile metodologice legate de organizarea și desfășurarea corectă a examenului de bacalaureat și prevederile alin. (1)-(6) și le solicită să predea toate eventualele materiale și obiecte care, potrivit reglementărilor în vigoare pentru examenul de bacalaureat, sunt interzise în sala de examen.
(8) După parcurgerea pașilor menționați la alin. (7), candidații vor semna un proces-verbal în care se regăsesc prevederile alin. (1)-(6) și mențiunea că ştiu că nerespectarea regulilor menționate la alin. (3) și (4) are drept consecință măsurile menționate la alin. (5) și (6).
Art.10. - Direcţia generală educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii, Direcţia generală învăţământ în limbile minorităţilor, Direcţia generală învăţământ superior, Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi unităţile de învăţământ duc la îndeplinire prezentul ordin.
Art.11. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
MINISTRU,
Remus PRICOPIE
BUCUREŞTI
Nr. 4923
Data: 29.08.2013
Sursa: www.edu.ro
Abonați-vă la:
Postări (Atom)
Postări populare
-
lacurile europei Pe teritoriul Europei se întâlnesc următoarele categorii de lacuri: LACURI NATURALE LACURI ARTIFICIALE (ANTROPICE) L...
-
1. CERCUL DE FOC AL PACIFICULUI - este cea mai mare și activă arie vulcanică de pe glob; - concentrează peste 62% din vulca...
-
Joc de identificare a unităților și subunităților de relief din România. Utilizați diacritice atunci când completați harta! Romania-relief...